Friday, March 20, 2015



     Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
για την
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
 ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ  ΜΑΡΑΘΩΝΑ


Για τα την επεξεργασία των στοιχείων τεκμηρίωσης (Δ. Σ. ΔΑΜΑΣΚΟΣ) και την σύνταξη της παρούσας πρότασης συνεργάστηκαν :
ο Βασίλης Τακτικός και ο Μίλτος Καρακώστας (μέλη του Δ.Σ. Σωματίου Εργαζομένων Δ.Μαραθώνα και μέλος Π.Ο.Ε./Ο.Τ.Α.).






          ΓΕΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
          Η κεντρική ιδέα στην διαχείριση των απορριμμάτων, όχι μόνο για τον δήμο μας, αλλά σχεδόν σε όλους τους ευρωπαϊκούς δήμους, είναι ο διαχωρισμός στην πηγή (ΔσΠ).
          Τι ακριβώς σημαίνει διαχωρισμός στη πηγή?
          Σημαίνει ότι η ανακύκλωση ξεκινάει από τον πολίτη, αυτός είναι η πηγή.         
Ο κάθε πολίτης ξεχωρίζει τα απορρίμματα στο σπίτι ή στον χώρο εργασίας του και τα τοποθετεί σε ξεχωριστές σακούλες διαφορετικού χρώματος.
Μόλις οι σακούλες γεμίσουν τα εναποθέτει στους ειδικούς κάδους που έχει τοποθετήσει ο δήμος, ξεχωριστά για το γυαλί, ξεχωριστά για το αλουμίνιο, για το χαρτί, για  το πλαστικό και τα οργανικά οικιακά απορρίμματα.
Χρειαζόμαστε λοιπόν πέντε κάδους (με τελικό στόχο τους έξι(6) κάδους) διαφορετικού χρώματος σε ορισμένο σημεία συλλογής που έχει καθορίσει ο Δήμος.
Μετά από αυτή την διαδικασία πλέον δεν μιλάμε για τα ‘’συνηθισμένα ’’ απορρίμματα, αλλά για ανακτώμενες πρώτες ύλες.
Αυτά τα υλικά λοιπόν έρχεται ο δήμος με τους υπαλλήλους του, κάνει την αποκομιδή, την τελική διαλογή, και πουλά αυτά τα υλικά επωφελούμενος το εμπορικό κέρδος  καθώς και το τέλος ανακύκλωσης.
Ως αποτέλεσμα ο Δήμος κερδίζει διπλά, από την μία μειώνει τα έξοδα τελών και λειτουργίας του και από την άλλη κερδίζει από την είσπραξη της εμπορικής αξίας και του τέλους ανακύκλωσης (βάσει του νόμου 2939/2001 για τα υλικά συσκευασιών). 
Η επομένη προτεινόμενη  αλλαγή έχει να κάνει με τα λεγόμενα δασικά ή κηπευτικά προϊόντα ή αλλιώς Κλαδέματα που εκτιμώνται στους 8.000(+) τόνους ετησίως πράγμα που από το τέλος εισόδου τους στην Φυλή και μόνο ζημιώνεται ο Δήμος μας περί τις 400.000 ευρώ ετησίως. Αν δε υπολογίσουμε και την εμπορική τους αξία, που μπορεί να είναι και πάνω από τα  100 ευρώ/τόνο,  η συνολική τους εμπορική αξία προσεγγίζει τις 800.000 ευρώ/έτος και το συνολικό όφελος για τον Δήμο το 1.200.000 ευρώ/έτος.
Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και αν επιτευχθεί κατά το ήμισυ ο στόχος δηλαδή ακόμα και αν επιτύχουμε να συγκρατήσουμε στον Δήμο μας (και εκτός Φυλής) μόνο το 50% (δηλ.τους 4.000 τόνους ετησίως…πράγμα εύκολο!) το σχετικό όφελος για τον Δήμο μας θα ήταν περί τις 600.000 ευρώ ετησίως.
Το σκεπτικό είναι και εδώ το ίδιο.             
  Ανακύκλωση με διαχωρισμό  στην πηγή.
Οι πολίτες που καθαρίζουν τον κήπο τους δεν θα χρειαστεί να τα πετάξουν οπουδήποτε, αλλά κατόπιν επικοινωνίας με τους υπεύθυνους του Δήμου, θα κλείνουν ραντεβού για αποκομιδή τους από κατάλληλα οχήματα.
Επιτόπου τα δασικά ή κηπευτικά υλικά θρυμματίζονται και είναι πλέον καθαρό προϊόν, χωρίς πλαστικά, χαρτιά, σίδερα, χώματα και πέτρες.
Το πριονίδι είναι πλέον έτοιμο για άμεση πώληση ή παρασκευή κομπόστ.
Διπλό το κέρδος και εδώ, καθώς από την μια πλευρά γλυτώνουμε το κόστος μεταφοράς προς την Φυλή και τα τέλη εισόδου.
Από την άλλη θα έχουμε  κέρδος από την πώληση του παραγόμενου προϊόντος (πριονίδι ή έτοιμο κομπόστ).
Οι Στρατηγικοί στόχοι επομένως του όλου εγχειρήματος είναι οι εξής:
1) αύξηση  εσόδων του Δήμου
 2) Μείωση εξόδων του Δήμου ( τέλη εισόδου από Φυλή, έξοδα μεταφοράς κ.λ.π.),
 3) Καταρρίπτουμε την επιχειρηματολογία περί αναγκαιότητας δημιουργίας και λειτουργίας μεγάλων κεντρικών εγκαταστάσεων ‘’διαχείρισης’’ σύμμεικτων απορριμμάτων σαν αυτόν του Γραμματικού (που μας αφορά άμεσα), καθώς δεν θα παραγάγουμε απορρίμματα.
 4) Εξασφάλιση των θέσεων εργασίας και άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας, με συνθήκες και κανόνες υγιεινής και ασφάλειας.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Στους παρακάτω πίνακες περιγράφεται αναλυτικά σε αριθμούς η οικονομική κατάσταση στο ισχύον καθεστώς καθώς και ή οικονομική κατάσταση ύστερα από την εφαρμογή της πρότασης «Ανακύκλωση στη πηγή».
Ο Πίνακας 1 περιγράφει γενικά κοινωνικά χαρακτηριστικά και στατιστικά στοιχεία.

Ο Πίνακας 2  μας δείχνει το συνολικό κόστος του ισχύοντος καθεστώτος
( Σημείωση:
Eχουμε περί τα 4.700.000 euro ετήσιο κόστος λειτουργίας για τα απορρίμματα που τα εισπράττουμε, μέσω αντισταθμιστικών, από τους δημότες μας με μέση ετήσια κατά κεφαλή χρέωση περ. 141 euro.) .
Ο Πίνακας 3 μας εξηγεί αναλυτικά το σύνολο από τα  κόστη που προέρχονται τόσο από την ρίψη και εναπόθεση του συνόλου των απορριμμάτων όσο και του υπολείμματος του μπλε Κάδου που δηλώνει το ΚΔΑΥ  (της ΕΕΑΑ) ως μη ανακυκλώσιμο και το στέλνει στην Φυλή (χρεώνοντας τον Δήμο μας περίπου 15.000 euro/έτος).
Στο Πίνακα 4 βλέπουμε επίσης το σύνολο από τα κόστη όταν ανεβάσουμε την ανακύκλωση μόνο στο 50 % ( ο μέσος Ευρωπαϊκός όρος) συνεχίζοντας όμως την εξάρτηση από το ΚΔΑΥ της ΕΕΑΑ (δηλ. την ‘’εταιρία του Μπλέ κάδου’’).
Το σχετικό, με την σημερινή κατάσταση, όφελος για τον Δήμο μας θα ήταν μόνο περ. 800.000 ευρώ/έτος) ενώ αν η διαχείριση των συσκευασιών γινόταν από εμάς με δκό μας ΚΔΑΥ , χωρίς την κηδεμονία της ΕΕΑΑ ή άλλων εταιριών, το αντίστοιχο ετήσιο όφελος για το ταμείο του Δήμου μας θα ήταν πάνω από 2.900.000 ευρώ.
Στο Πίνακα  5.  βλέπουμε επίσης το σύνολο από τα κόστη με ανακύκλωση στο  85 % Σε αυτή την περίπτωση αν συνεχίζαμε την σημερινή εξάρτηση από την εταιρία του Μπλέ κάδου το σχετικό, με την σημερινή κατάσταση, όφελος για τον Δήμο μας θα ήταν περ. 1.200.000 ευρώ/έτος.  Ενώ αν η διαχείριση των συσκευασιών γινόταν από εμάς, με δικό μας (δημοτικό)  ΚΔΑΥ , χωρίς την κηδεμονία της ΕΕΑΑ ή άλλων εταιριών, το αντίστοιχο ετήσιο όφελος για το ταμείο του Δήμου μας θα ήταν πάνω από 4.400.000 ευρώ.


Τα τεράστια αυτά οικονομικά οφέλη είναι επιτεύξιμα αν εφαρμόσουμε την πρόταση της «ανακύκλωσης στην πηγή» κάτω από δημόσια διαχείριση και χωρίς την κηδεμονία της ΕΕΑΑ ή άλλων εταιριών. Ειδικότερα στο πίνακα 5 φαίνεται ότι το τελικό κόστος σχεδόν μηδενίζεται και αυτό  χωρίς να συνυπολογίσουμε το κέρδος από την εκμετάλλευση άλλων υλικών ( π.χ. τα φύκια , τα τηγανέλαια (περ. 600 euro/ton), μικρές μπαταρίες  κ.α. πολλά)
ΤΡΟΠΟΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Για να πετύχει το εγχείρημα χρειάζονται να εφαρμοστούν τα παρακάτω
1.     Εύρεση Κέντρου διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών (Κ.Δ.Α.Υ.) για τον διαχωρισμό των υλικών συσκευασίας .  Η δυναμικότητα του απαιτούμενου  Κ.Δ.Α.Υ για το σύνολο (το 100%) των υλικών συσκευασίας του Δήμου μας είναι μόνο 20 τόνων ημερησίως και συνεπώς μια μικρή εγκατάσταση, χαμηλής (μηδενικής) όχλησης, σε σύγκριση με τα γιγαντιαία ΚΔΑΥ των 200 (+) τόνων ημερησίως (βλ. ΚΔΑΥ Ελευσίνας).
 Απαιτείται δε, απλός μηχανολογικός εξοπλισμός (ταινιόδρομος, δεματοποιητής, θρυμματιστής γυαλιών, μαγνήτης  και χώρος αποθήκευσης) και οι χώροι αυτοί υπάρχουν στον Δήμο μας, όπως για παράδειγμα το κτήριο του πρώην ΚΤΕΟ στη Σουλίου κ.λ.π.
2.     Τοποθέτηση ξεχωριστών κάδων με διαφορετικό χρώμα για να ξεκινήσει η διαλογή από τους πολίτες.
3.     Αγορά στην αρχή 5 μικρών συρόμενων θρυμματιστών (ΜΑΧ Φ7) ακολουθούμενος από τα ανάλογα φορτηγά και θα ακολουθεί ραντεβού με τον πολίτη όπου θα θρυμματίζεται επιτόπου το προϊόν και θα συλλέγεται.
4.     Ανανέωση στόλου οχημάτων ώστε να μαζεύονται σωστά τα προϊόντα και συγχρόνως να κερδίζουμε από την μείωση της κατανάλωσης των καυσίμων και την ελαχιστοποίηση των μηχανολογικών ζημιών.
5.     Εύρεση χώρου εναπόθεσης των θρυμματισμένων πλέον δασικών και κηπευτικών προϊόντων όπου θα γίνεται κομπόστ.  Οι χώροι αυτοί είναι χαμηλής όχλησης, παίρνουν εύκολα αδειοδότηση από την Περιφέρεια.
(για εγκαταστάσεις κάτω από 20 τόνους/ημέρα δεν χρειάζεται ούτε μελέτη)
 Είναι πολύ εύκολη η διαχείριση του τρίμματος για να γίνει κομπόστ (βρέξιμο, ανακάτεμα κ.λ.π)
6.     Κρίνεται απαραίτητη η στήριξη του συνόλου του προσωπικού, όπου στην αρχή τουλάχιστον θα χρειαστεί να απασχοληθεί υπερωριακά για μικρά διαστήματα και για λίγες ώρες. Θεωρούμε ότι το έξοδο αυτό θα είναι ένα μικρό κλάσμα της προβλεπόμενης εξοικονόμησης που θα προκύψει από τη μείωση των διαδρομών προς Φυλή από τα καύσιμα και μόνο.


ΠΟΣΟ ΘΑ ΣΤΟΙΧΙΣΕΙ Ο ΟΛΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Ήδη έχουμε την δυνατότητα να πραγματοποιήσουμε μια αρχή με απλά πράγματα και χωρίς την ανάγκη κεφαλαίων.
Παίρνουμε άδεια από την Περιφέρεια για την λειτουργία του ΚΔΑΥ και για τον χώρο εναπόθεσης τρίμματος παραγωγής κομπόστ. (για έως 20 τόνους ημερησίως δεν χρειάζεται ούτε μελέτη)
Διακόπτουμε την σύμβαση συνεργασίας με το ΚΔΑΥ (που μας έχει υποδείξει η ΕΕΑΑ ), και τα προϊόντα που στην ουσία τους χαρίζαμε, τα εκμεταλλευόμαστε σαν Δήμος και αποκτούμε το κέρδος που είναι το άθροισμα της εμπορικής τους αξίας και του τέλους ανακύκλωσης (εισπράττουμε την επιδότηση από την ΕΕΑΑ). Μόνο από την εκμετάλλευση του παλαιού πλέον μπλε κάδου, και χωρίς αύξηση του χαμηλού μας ποσοστού ανακύκλωσης του Δήμου μας (1,84%) το ετήσιο κέρδος (για τους περίπου 1.000 τόνους/έτος)  θα ήταν περίπου 200.000 € ετησίως.
Μιλώντας τώρα για τα οικονομικά στοιχεία με βάση του προϋπολογισμού του 2015 που προβλέπει περίπου 1.5 εκατ. για την εναπόθεση των απορριμμάτων στη Φυλή (gate fee), περίπου 400.000 € αφορούν τα δασικά και κηπευτικά προϊόντα. Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό τα δασικά και κηπευτικά προϊόντα πλέον δεν θα τα πηγαίνουμε στη Φυλής, αλλά θα τα εκμεταλλευόμαστε εμείς. Μέσω αναμόρφωσης μπορούμε να πετύχουμε την άντληση ποσού ύψους 150.000€ και να τα διαθέσουμε στην αγορά μικρών θρυμματιστών που παράγουν το υλικό. Την πρώτη χρονιά το κέρδος θα ανέρχεται στις 500.000 € και λογιστικά και οικονομικά. Στον επόμενο χρόνο σύντομα θα έχουμε την δυνατότητα αγοράς μικρών ξεχωριστών κάδων, ώστε να μπει σε πλήρη εφαρμογή ο σχεδιασμός για ανακύκλωση στη πηγή. Για να λειτουργήσει σωστά ο σχεδιασμός χρειάζεται ανανέωση ο εξοπλισμός μέσω leasing και με την προοπτική στο τέλος του 3ου χρόνου να αποπληρωθεί το χρέος της σύμβασης. Στο τέλος του 4ου χρόνου πλέον θα έχουν εξοικονομηθεί πάνω από 4.000.000 €.
Όσο αφορά τώρα το προσωπικό μετά από ενδελεχή συζήτηση με τη διοίκηση η κατανομή του υπάρχοντος προσωπικού καθώς και ο προγραμματισμός πρόσληψης έκτακτου προσωπικού για την κάλυψη όλων των αναγκών.
Τέλος για τα (διαρκώς μειούμενα) απομένοντα σύμμεικτα απορρίμματα καθώς και για το όποιο  υπόλειμμα της ανακύκλωσης , αντί αυτό να εισάγεται σε εγκαταστάσεις όπως της Φυλής με τέλος εισόδου (gate fee) που σήμερα είναι ήδη πάνω από 50 ευρώ /τόνο, μπορεί κάλλιστα να γίνει αντικείμενο πώλησης στο εξωτερικό. (Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος μεταφοράς στην Κίνα είναι περί τα 30 ευρώ/τόνο και στην Γερμανία περίπου 45 ευρώ/τόνο).
O Δήμος μας πρέπει να το διερευνήσει.
                                                                                           ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ 29/11/2014
                               ΓΙΑ ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΉ ΟΜΑΔΑ

ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥ blog: το κείμενο δημοσιεύεται 
ακριβώς όπως μας παραδόθηκε από το ΔΣ 
του Συλλόγουμκαι δεν έχει γίνει καμιά επέμβαση! 
δεν περιλαμβάνονται οι πίνακες ,για τεχνικούς λόγους.
θα προσπαθήσουμε να τους περιλάβουμε! 

No comments: