Friday, March 8, 2024

 

Μαθήματα από το Χάρβαρντ, για όσους ανησυχούν για τα μη κρατικά ΑΕΙ https://www.kathimerini.gr/society/562533925/

https://www.facebook.com/photo?fbid=10232571427289205&set=a.10200279821139233

 

 

Τι σχέση έχει το Harvard με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα ;

Το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» καθιερώθηκε στην Ευρώπη

για τα Πανεπιστήμια που ιδρύθηκαν εκτός της καθολικής εκκλησίας...

Στην Ελλάδα με ελλειπή χρηματοδότηση και συνεχείς παρεμβάσεις και

σε ακαδημαϊκό επίπεδο από κάθε υπουργό, το αυτοδιοίκητο ήταν ημιτελές.

Εάν η ΕΘΑΑΕ δεν ορίζεται με αξιοκρατικά κριτήρια και με συναίνεση

από τα κόμματα του δημοκρατικού τόξου, δεν πρόκειται να αλλάξουν

πολλά, το πολιτικό μάρκετινγκ δεν αρκεί.

 

κπκ. - Αν το HARVART στήσει παράρτημα στην Ελλάδα , τις «Φιλανθρωπικές

Δωρεές» θα τις αντικαταστήσει με απαιτήσεις–διεκδικήσεις

ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ που θα αφαιρείται από τα Δημόσια

Πανεπιστήμια;;; και

-Ποια είναι η σχέση Καθηγητών/Φοιτητών στις Σχολές;;;

 

 

 Αλήθειες και μύθοι για τα μη κρατικά ΑΕΙ

Άρθρο του Ευθύμιου Καξίρα στην «Κ»:

 

Το θέμα των μη κρατικών πανεπιστημίων απασχολεί την ελληνική κοινωνία

 εδώ και δεκαετίες και έλαβε ακόμη μεγαλύτερη ένταση με τις πρόσφατες εξαγγελίες για αλλαγές στο νομικό πλαίσιο σχετικά με τη λειτουργία τους

 

O κ. Ευθύμιος Καξίρας είναι καθηγητής στην Εδρα John Hasbrouck Van Vleck, Καθαρής και Εφαρμοσμένης Φυσικής, καθηγητής Εφαρμοσμένων Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ.

Κοινοποίηση

 

Το θέμα των μη κρατικών πανεπιστημίων απασχολεί την ελληνική κοινωνία εδώ και δεκαετίες και έλαβε ακόμη μεγαλύτερη ένταση με τις πρόσφατες εξαγγελίες για αλλαγές

στο νομικό πλαίσιο σχετικά με τη λειτουργία τους. Εχοντας υπηρετήσει για πάνω από

τρεις δεκαετίες σε ένα από τα πιο γνωστά μη κρατικά πανεπιστήμια της Αμερικής, το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, που αναφέρεται συχνά ως παράδειγμα προς μίμηση, νομίζω ότι αξίζει να διευκρινιστούν μερικά πράγματα για το πώς λειτουργούν τέτοια ακαδημαϊκά ιδρύματα .

   /// (το Πανεπιστήμιο ανήκει σε ιδιωτική εταιρεία με το ίδιο όνομα και λειτουργεί σύμφωνα με τους νόμους της Πολιτείας της Μασαχουσέτης περί µη κερδοσκοπικών επιχειρήσεων) /// .

Παρεμπιπτόντως, τα περισσότερα κορυφαία μη κρατικά πανεπιστήμια στην Αμερική έχουν παρόμοιο τρόπο λειτουργίας, με ελάχιστες διαφορές. Θα επιχειρήσω την περιγραφή της λειτουργίας του Πανεπιστημίου απαντώντας σε κάποια ερωτήματα.

 

Είναι το Χάρβαρντ το ακριβότερο πανεπιστήμιο στην Αμερική;

 

Σαφώς όχι. Δεν συμπεριλαμβάνεται καν στη λίστα των 20 ακριβότερων πανεπιστημίων, η οποία περιλαμβάνει γνωστά μεγάλα ιδρύματα, όπως το Κολούμπια (2ο στη λίστα), το Μπράουν (9ο), το Τζονς Χόπκινς (18ο), αλλά και πολλά μικρότερα κολέγια.

 

 

Λειτουργεί το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ κυρίως από τα δίδακτρα που εισπράττει από φοιτητές;

 

Σαφώς όχι. Στον ετήσιο προϋπολογισμό του τα δίδακτρα συμβάλλουν μόνο κατά 21%.

Για σύγκριση, τα μεγαλύτερα έσοδα (ποσοστό 45%) προέρχονται από δωρεές ιδιωτών, κυρίως πρώην φοιτητών του, και από ερευνητικά προγράμματα και πατέντες (ποσοστό 24%).

Πληρώνει πάντως πολύ ακριβά δίδακτρα ο μέσος φοιτητής του Χάρβαρντ (έστω

και αν είναι λιγότερα από αυτά των πρώτων 20 πιο ακριβών πανεπιστημίων);

Και πάλι όχι! Γιατί ο μέσος φοιτητής πληρώνει από τίποτε έως σχετικά λίγα δίδακτρα.

Πώς είναι δυνατόν; Είναι, γιατί φοιτητές με εισόδημα γονέων έως και τριπλάσιο του κατώτατου μισθού της Μασαχουσέτης (που είναι από τους υψηλότερους της Αμερικής) παίρνουν πλήρη υποτροφία, δηλαδή δεν πληρώνουν απολύτως τίποτε.

Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνεται περίπου το 33% του συνολικού αριθμού των προπτυχιακών φοιτητών. Φοιτητές με εισόδημα γονέων από τριπλάσιο έως εξαπλάσιο του κατώτατου μισθού παίρνουν σταδιακά μειούμενη υποτροφία, δηλαδή πληρώνουν μόνο ένα μέρος των διδάκτρων (το 22% του συνόλου). Αρα, το 55% των προπτυχιακών φοιτητών πληρώνει από τίποτε έως ένα μικρό μέρος των διδάκτρων.

 Μόνο φοιτητές με εισόδημα γονέων πάνω από το εξαπλάσιο του κατώτατου μισθού πληρώνουν όλο το ποσό. Αλλά και γι᾽ αυτούς ακόμη υπάρχουν ευκαιρίες για οικονομική ενίσχυση, μέσω υποτροφιών για συμμετοχή σε έρευνα ή άλλες ακαδημαϊκές ασχολίες

 (π.χ. ως βοηθοί βιβλιοθηκάριοι ή για να κάνουν φροντιστήριο σε νεότερους φοιτητές κ.λπ.).

Πώς και είναι τόσο γενναιόδωρο το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ; Στο κάτω κάτω, δεν είναι φιλανθρωπικό ίδρυμα!

Το Χάρβαρντ ανήκει σε ιδιωτική εταιρεία και λειτουργεί σύμφωνα με τους νόμους της Πολιτείας της Μασαχουσέτης περί μη κερδοσκοπικών επιχειρήσεων.

Οντως, δεν είναι φιλανθρωπικό ίδρυμα και μάλιστα επενδύει τα χρήματά του σε πολύ κερδοφόρες επενδύσεις. Χρησιμοποιεί, όμως, όπως το επιβάλλουν το καταστατικό του και οι νόμοι της Μασαχουσέτης που του επιτρέπουν να λειτουργεί ως μη κερδοσκοπικό ίδρυμα, τα κέρδη από τις επενδύσεις για να υποστηρίζει τους οικονομικά λιγότερο εύπορους φοιτητές αλλά και τη βασική έρευνα.

Και είναι γενναιόδωρο το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ γιατί έχει συνειδητοποιήσει ότι οι ταλαντούχοι φοιτητές, και πολλές φορές τα πιο κοφτερά μυαλά με μεγάλη όρεξη για δουλειά και πρόοδο, δεν προέρχονται μόνο από τις οικονομικά εύρωστες οικογένειες, αλλά και από εκείνες με λιγότερες οικονομικές δυνατότητες, άρα είναι προς όφελός του να υποστηρίξει και να αγκαλιάσει και αυτούς τους φοιτητές.

 Γιατί όχι μόνο διαπρέπουν αυτοί οι φοιτητές όταν αποφοιτήσουν, αλλά είναι και από τους πιο ευγνώμονες για τις ευκαιρίες που τους δόθηκαν και το ανταποδίδουν κάνοντας σημαντικές δωρεές στο πανεπιστήμιο όταν «πιάσουν την καλή». Αυτός ο «ενάρετος κύκλος»

(ένας οικονομικός και όχι ηθικός όρος) δουλεύει τελικά προς όφελος όλης της κοινωνίας.

Και πώς καταφέρνει το Χάρβαρντ να βρίσκεται στην κορυφή των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων παγκοσμίως;

Η συνταγή είναι απλή: Αυστηρά κριτήρια αριστείας και συνεχής αξιολόγηση, τόσο για τους φοιτητές όσο και για τους καθηγητές. Οσον αφορά τους φοιτητές, εισάγεται περίπου το 4% από τις αιτήσεις που παίρνει το πανεπιστήμιο ετησίως (1.675 από περίπου 40.000 αιτήσεις) και πρέπει να διατηρούν μέσο όρο βαθμών 7 κάθε έτος, αλλιώς αρχίζει η διαδικασία επιτήρησης (για ένα εξάμηνο) και αν δεν βελτιωθούν, η διαδικασία αποβολής. Οι δε 750* μόνιμοι καθηγητές του πανεπιστημίου,[* Δεν συμπεριλαμβάνονται οι

περίπου 10.000 μη μόνιμοι καθηγητές στα διάφορα νοσοκομεία που συνεργάζονται με την Ιατρική Σχολή]

 αξιολογούνται κάθε ακαδημαϊκή χρονιά σε έξι διαφορετικές κατηγορίες, με κυριότερες τη διδασκαλία και την έρευνα, και η αξιολόγηση έχει άμεσες μισθολογικές επιπτώσεις.

 Επιπλέον, η έρευνα και η διδασκαλία έχουν μεγάλη αλληλοεπικάλυψη: οι φοιτητές κάνουν τουλάχιστον ένα ερευνητικό πρότζεκτ κάθε εξάμηνο μετά το δεύτερο έτος και μεγαλύτερα σε βάθος πρότζεκτ τα καλοκαίρια, που θεωρούνται μέρος της εκπαίδευσης.

 Πολλές ερευνητικές επιτυχίες του πανεπιστημίου οφείλονται στη σκληρή δουλειά, στο ταλέντο και στην έμπνευση των προπτυχιακών φοιτητών μας.

Αξίζουν τελικά τόσος κόπος, τόση προσπάθεια και τόση ένταση για την αριστεία;

Χωρίς αμφιβολία, ναι. Είναι δύσκολο να περιγράψει κανείς τον ενθουσιασμό για μάθηση, πρόοδο και για μία ζωή γεμάτη εμπειρίες πέρα από τα μαθήματα, που είναι το κύριο χαρακτηριστικό των φοιτητών μας. Αλλά και τον βαθμό στον οποίο αυτός ο ενθουσιασμός (που είναι «κολλητικός») και οι επιτυχίες των φοιτητών γεμίζουν ικανοποίηση και υπερηφάνεια τους «μέντορές» τους, όπως αποκαλούνται οι διδάσκοντες.

Το αποτέλεσμα μιλάει από μόνο του.

No comments: